Ewa Szczęsna

Dyskurs kształcenia digitalnego. Od komunikacji do perswazji

STRESZCZENIE:Badania wskazują na przemodelowanie dyskursu kształcenia humanistycznego w efekcie zastosowania technologii digitalnych. Wzmocnienie sprawczego działania dyskursu edukacji widoczne przy użyciu platform internetowych jest efektem zastosowania narzędzi paratekstowych (np. forów dyskusyjnych, interaktywnych zadań, quizów). Narzędzia te pozwalają na dostosowany do danej sytuacji edukacyjnej dobór materiału egzemplifikacyjnego i metod kształcenia, różnicowanie ich w obrębie jednej grupy, uwzględnienie predyspozycji i zainteresowań osoby uczącej się. Aktywizują, przesuwając punkt ciężkości z wiedzy gotowej na samodzielne dochodzenie do poznania. Możliwość eksperymentowania, montowania, demontowania tekstu skutkuje wzmocnieniem czynnika perswazyjnego – silniejszym angażowaniem użytkownika, ale także zachętą do aktywności kreacyjnej, wreszcie lepszym zapamiętywaniem treści nauczania na drodze wieloperspektywicznego ich oglądu. Wizualizacja, kinetyzacja, zastosowanie dźwięku uatrakcyjniają przekaz. Udział mediów digitalnych w kształceniu powoduje wzrost konkurencji medialnej na rynku edukacji, stymuluje specjalizację w sferze dostosowania narzędzi medialnych do treści edukacyjnych oraz możliwości intelektualnych i potrzeb odbiorcy.

Hasła kluczowe:
Mapa tekstu: najczęściej użyte terminy