Joanna Szwechłowicz

Czytelnik/użytkownik jako internetowy recenzent tekstu literackiego

STRESZCZENIE: Badaniom poddano blogi czytelnicze i występujące na nich gatunki wypowiedzi oraz różnego typu formy hybrydyczne. Celem badań było stwierdzenie, jaka specyfika wirtualnej komunikacji wpływa na z jednej strony, przemiany tekstowości i, z drugiej, kształtowanie się statusu blogerów książkowych. Wykazano, że najczęściej spotykanym na blogach czytelniczych gatunkiem tekstowym jest recenzja, specyficznie jednak przekształcona w związku z cechami medium cyfrowego (otwartość, polifoniczność, dialogiczność). Blogerzy sięgają także po formę felietonu, opowiadania, wywiadu, a nawet eseju. Stwierdzono, że ważnym aspektem istnienia blogów czytelniczych jest ich społecznościowy charakter. Częste i żywe interakcje między blogerami oraz powstanie swoistej środowiskowej hierarchii sprawiają, że można już mówić o społeczności blogerów czytelniczych. Dowiedziono także, że blogi czytelnicze stały się ważną instytucją życia literackiego, a wypowiedzi ich użytkowników coraz częściej pełnią funkcję paratekstów o charakterze promocyjnym, wykorzystywanych przez wydawców i samych autorów w celach marketingowych. Zjawiska te (komercjalizacja i profesjonalizacja, pozorowana spontaniczność etc.) wpisują się w procesy obserwowane w całej blogosferze; stwierdzono jednak, że w przypadku blogów książkowych przyczyny leżą w słabości tradycyjnej (przede wszystkim uniwersyteckiej i prasowej) krytyki literackiej oraz jej niechęci do wkraczania na obszar kultury popularnej. Z badania jednoznacznie wynika, że także sami blogerzy deklarują świadomość tych procesów.

Hasła kluczowe:
Mapa tekstu: najczęściej użyte terminy